Nowy model nartorolek terenowych do klasyka - Elpex Off Road

Nowy model nartorolek terenowych do klasyka - Elpex Off Road

Na wiosnę 2023 roku do sprzedaży w naszym sklepie trafił nowy model nartorolek terenowych Elpex Off Road. Sprzęt przeznaczony jest do jazdy stylem klasycznym. Ze względu na konstrukcję można też na nich jeździć stylem łyżwowym. To typowe nartorolki typu combi.

Szwedzka firma Elpex, która skonstruowała te nartorolki, przyjęła wiele niestandardowych rozwiązań. Po pierwsze to jedne z niewielu nartorolek terenowych na rynku, , wyposażonych tylko w dwa koła na jednej rolce, których głównym przeznaczeniem jest jazda stylem klasycznym. Choć w sprzęcie sportowym to reguła, w nartorolkach terenowych do klasyka zwykle montowane są trzy koła - jedno na osi przedniej i dwa na osi tylnej. To pozwala zachować stabilność.

Elpex znalazł inne rozwiązanie. Zastosował koła trochę mniejsze, niż wykorzystuje zazwyczaj konkurencja w nartorolkach do jazdy terenowej. Bieżnie kół, choć lekko zaokrąglone, mają kształt bardziej płaski, niż typowe koła do techniki łyżwowej, czy opony 6 cali. 

Mosty nośne modelu Elpex Off Road mają wyraźnie obniżony profil. Dzięki temu, jak też mniejszej średnicy kół, użytkownik stoi bliżej podłoża. Stabilność nartorolek jest wystarczająca do biegania klasykiem. Lecz ceną jest mniejszy prześwit, który wynosi 3,3 cm. Model przeznaczony jest do łagodnego terenu, więc taki prześwit powinien wystarczyć.

Producent rekomenduje jazdę w butach typu combi (zaawansowani) lub lekkich butach do techniki łyżwowej (mniej zaawansowani).

Koła nartorolek terenowych na tle kół nartorolek sportowych
Na zdjęciu powyżej: porównanie kształtu kół nartorolek terenowych i sportowych. Od lewej koło w Elpex Off Road, koło z oponą 6 cali, koło nartorolki sportowej 100x24 mm do techniki łyżwowej, koło nartorolki sportowej 75x44 mm do techniki klasycznej.

Niespotykanym w nartorolkach i rolkach do jazdy terenowej rozwiązaniem są koła pozbawione dętek i opon. W Elpex Off Road koła są wykonane podobnie, jak w nartorolkach sportowych. Na aluminiowym hubie (feldze) znajduje się bieżnia z litej gumy. To rozwiązanie wprowadza wiele wygody w użytkowaniu. Miłośnicy jazdy na nartorolkach terenowych, czy rolkach terenowych Skike zmuszeni są do zabierania ze sobą na wycieczki zapasowych kół, opon, czy dętek. Często przewożą też pompki w torbach biodrowych, czy plecakach. Koła z litej gumy nie pękną, nie uszkodzą się. Można na nich pokonywać trasę bez obaw o awarię.

U konkurencji koła pompowane zapewniają amortyzację i łatwiej przejeżdżają po nierównościach. Elpex choć nie stosuje kół pompowanych, wykorzystał dosyć miękką mieszankę gumy. Bieżnia koła ugina się podobnie jak opona.

Przy pierwszym zetknięciu z nartorolkami Elpex Off Road w oczy rzuca się bardzo solidne wykonanie. Tu nie ma ani kawałka plastiku. Budowa jest prosta, co wróży długi czas bezawaryjnego korzystania ze sprzętu. Mocne materiały zapewniają też bardzo dużą nośność nartorolek. Maksymalna masa użytkownika wynosi 130 kg.

Niestety solidność przekłada się na ciężar sprzętu. Jedna nartorolka waży około 1,5 kg. To niewiele w porównaniu choćby z rolkami terenowymi, np. modelami Skike V9 z kołami 8 cali. Lecz odczuwalnie więcej niż w konkurencyjnych nartorolkach do jazdy w terenie.

Cena nartorolek terenowych Elpex Off Road wynosi znacznie mniej niż popularnych modeli rolek terenowych Skike. Ze względu na zastosowanie mechanizmu jednokierunkowego w kołach, który umożliwia stosowanie klasycznych kroków z odbicia, należy liczyć się z wyższym wydatkiem niż przy nartorolkach terenowych przeznaczonych do jazdy tylko stylem łyżwowym.

Przejdź do produktu nartorolki terenowe do stylu klasycznego Elpex Off Road.


Na filmie powyżej: Multimedalista olimpijski i Mistrz Świata w biathlonie Ole Einar Bjørndalen trenuje na Elpex Off Road.